miercuri, 2 aprilie 2008

INTERVIU pentru Mesagerul de Bistrita, 2.04.2008

Nicolae Moldovan, în urmă cu opt ani un ilustru necunoscut, astăzi un nume greu în politica bistriţeană. Cum se poate ajunge lider la nici 40 de ani?
-Am fost foarte conştiincios, programându-mi fiecare mişcare, fiecare demers, implicându-mă politic. Acest lucru a contat foarte mult în tot ceea ce am realizat, sprijinul unui partid puternic cum e PSD fiind esenţial în toate cele pe care le-am făcut în oraşul Beclean. Munca mea şi oamenii m-au făcut un primar puternic, care este apreciat la nivel local şi naţional.
Hm... primar puternic! Nu se suie la cap puterea asta?
-Nu sunt prea puternic la ora actuală, tot ceea ce fac vine în sprijinul beclenarilor. Se prea poate, dar drumul spre dictatură este pavat cu intenţii bune. Nu am cum să devin dictator! Eu nu am caracteristicile unui dictator, fiind susţinut de cel puţin 80 la sută din cetăţeni, vorbesc cu ei, mă interesez de soarta fiecăruia dintre ei. Este atât de uşor să spui că vei face totul, că le vei aduce şi luna de cer, dar e mult mai greu să-ţi ţii promisiunile. Spre diferenţă de mulţi alţii, eu mi-am ţinut cam toate promisiunile făcute în cele două campanii electorale. Eu nu fac minuni peste noapte, dar muncesc cu adevărat, astfel că în fiecare zi în Beclean se întâmplă ceva. M-am impus în faţa oamenilor care nu fac politică, fiind interesat să fac ceva pentru beclenari şi când nu este campanie electorală.
Frumos... hai să trecem la politică! Am observat că în cei opt ani de când fiinţezi ca primar şi lider social-democrat nu prea te-ai amestecat în scandalurile care au măcinat PSD...
-Mda! Politica mea a fost să nu amestec problemele administrative ale oraşului cu cele de partid sau cu cele care privesc relaţiile cu adversarii politici. Dacă aţi observat am preferat să mă ţin departe de mai toate circurile politice, să menţin relaţii amiabile cu majoritatea liderilor politici bistriţeni.
Miroase a oportunism...
-Mai degrabă a diplomaţie! Nu puteam periclita interesele oraşului Beclean de dragul unor certuri politice. Vă pot spune că, atât timp cât voi fi primarul acestei urbe, mă voi feri să intru în dispute politice fără sens şi culoare.
Cum a fost relaţia cu Valentin Iliescu?
-Eu zic că bună! Au fost şi momente mai tensionate, când nu era de acord cu ceea ce făcea Iliescu, dar i-am prezentat cât se poate de pertinent nemulţumirile mele, practic ne-am spălat rufele în familie. Cred că omul a înţeles că eu nu fac politică de dragul politicii.
V-aţi împăcat cu Gheorghe Marinescu. Cândva i-aţi interzis să mai calce în Beclean?
-Pentru a ne împăca, trebuia să fim certaţi! Atât timp cât nu am mai văzut acţiuni anti-Beclean, lucrurile sunt în regulă. Dacă nu ajuta oraşul, atunci nu puteam sta cu mâinile în buzunar de dragul lui Marinescu. Dar, la ora actuală, totul e OK. Legat de Radu Moldovan, aici lucrurile stau altfel - suntem chiar prieteni buni, fără interese ascunse, însă, atunci în disputa care a avut-o cu Viorel Pupeză, nu puteam peste noapte să fiu alături de unul sau de altul. Din păcate, ce face la ora actuală Pupeză nu este un lucru tocmai bun, el trebuie să revină în structură, să muncească alături de noi.
Mai are viitor politic Viorel Pupeză?
-Dacă va proceda în continuare cum face în prezent, nu are viitor politic. Nu se poate să nu fii alături de echipa pe care ai condus-o atâta vreme, chiar dacă echipa te supără şi se comportă dur. Greşeşte, dar e problema lui!
Aţi fost de două ori în SUA! Este real faptul că aţi fi urmat nişte cursuri de psihologia comunicării, de manipulare a maselor?
-Eu am fost acolo împreună cu toţi primarii PD din judeţul Bihor! A fost un fel de curs, dar nu a fost vorba de manipulare informaţională, eu fiind invitat să fac acea \'excursie\' de un senator democrat care a organizat respectiva deplasare. Cu privire la cea de-a doua vizită în SUA, aici a fost vorba de o ieşire pe care am făcută împreună cu soţia la nişte prieteni.
Sunteţi aşa de bun prieten cu Hrebenciuc, Mitrea sau Ion Iliescu?
-Da! Sunt într-o relaţie de respect, iar acest lucru se întâmplă atunci când devii un lider local, asta graţie voturilor pe care le poţi aduce. Sunt prieten cu Mircea Geoană, Miron Mitrea, Viorel Hrebenciuc, Victor Ponta, Ion Iliescu. Greii partidului m-au apreciat datorită rezulatelor pe care le-am obţinut sau pe care le voi obţine la alegeri.
Încă un sondaj secret?
-Este vorba de un sondaj realizat la nivel naţional despre care nici noi nu am ştiut, dar vă asigur că Vasile Blaga ştie rezultatele acestui sondaj, asta ca să nu mai vorbesc de liderii PSD de la Bucureşti. Ei, când toate statisticile spun că eşti numărul unu la Beclean, fiind creditat cu 70 de procente, ce-aţi vrea să facă cei din PDL? Nu îl vor face public niciodată, asta pentru a nu-şi demoraliza propriii oameni. Sigur că pot să încerce la Consiliul Local, eventual să spere la un post de viceprimar. În primărie nu există doar postul de primar, există şi consilieri locali care dacă vor să muncească nu îi opreşte nimeni.
În cei opt ani de mandat, consilierii locali nu s-au opus niciunui proiect de hotărâre iniţiat de dumneavoastră. Ce faceţi, le spălaţi creierele?
-E o glumă, desigur! Domnul meu, când vii în faţa consilierilor şi le propui să construieşti săli de sport, bazin de înot, blocuri ANL, cartiere rezidenţiale sau băi la Figa, cum să nu votezi cu primarul.
Sunteţi ironic, domnule primar! În Consiliul Local Beclean numai Nicolae Moldovan gândeşte?
Consilierii locali au creiere, vă pot garanta acest lucru, dar ei sunt interesaţi de soarta acestui oraş, nu de scandaluri politice. Mai mult, toate străzile unde locuiesc aceşti consilieri locali au fost asfaltate.
Şi au trăit fericiţi, până la adânci bătrâneţi! Haideţi să vorbim despre Figa, mai precis despre ce se pune la cale acolo.
-Păi, la Figa ne-am apucat de săpături în vederea construirii viitoarei staţiuni balneo-climaterice, iar până în iulie 2009 vom da în folosinţă acolo toate facilităţile de trei stele, fiind vorba de bază sportivă, piscine cu apă sărată, zone de masaj şi nămol de calibru european.
V-aţi cumpărat teren la Figa?
-Nu am niciun metru pătrat de teren cumpărat sau luat prin vreo altă metodă la Figa. Am un singur teren, şi acela primit de la socrul meu.
Să o luăm altfel! De Figa s-au interesat mulţi afacerişti, dar şi aşa-zişii vânători de terenuri din Bistriţa, Cluj sau Dej. Aţi concesionat sau vândut ceva până acum?
-Să ştiţi că la ora actuală am sistat orice fel de decizie de concesionare sau vânzare a terenurilor de la Figa, iar asta până în momentul realizării parcului balnear, adică până în iulie 2009. Sigur că vom concesiona, este în interesul oraşului să avem pensiuni, hoteluri, cabane, pentru că proiectul PHARE nu include şi locuri de cazare. Vă spun că, având în vedere infrastructura care va exista în zonă, preţurile terenurilor vor ajunge peste doi ani să crească de cel puţin 100 de ori.
O întrebare mai sensibilă. Cât de mult v-a ajutat în politică faptul că sunteţi neoprotestant?
-Mă ajută foarte mult! Recunosc că în opt ani de zile mi-am făcut prieteni toţi preoţii din oraşul Beclean, iar despre pastori nu se pune problema. Nu o să găsiţi niciun preot care să fie împotriva primarului Nicolae Moldovan. I-am ajutat şi pe greco-catolici, pe ortodocşi, dar şi pe celelalte culte, alocându-le bani de la buget pentru ridicarea unor lăcaşe de cult. Vedeţi, eu sunt reformat prin naştere, neoprotestant prin ceea ce fac acum, dar şi ortodox, pentru că soţia mea este ortodoxă, ca şi socrii mei, fiind una dintre cele mai respectabile familii din acest oraş.
Ce faceţi cu fratele Sigartău, atunci?
-Fratele Sigartău cred că îşi va vedea de Bistriţa, poate şi de Şintereag, pentru că la Beclean va avea mari surprize. Vă spun ceva! Nici Oltean, nici PDL şi nici Sigartău nu mă pot schimba din funcţia pe care o deţin. Cei care o pot face dacă vor sunt beclenarii, ei sunt în măsură să facă acest lucru. Toţi cei care vor să intre în bătălia electorală pentru instituţia pe care o conduc trebuie să ştie că nu mai e loc de manipulări grosolane sau de mesaje de genul \'Să trăim bine\' sau \'Să dăm jos pocăitul\'. Eu nu am administrat oraşul pentru pocăiţi, ci pentru toţi cetăţenii.
Sunteţi un om bogat. Cum staţi cu afacerile?
-Unii zic că da! Sunt bogat prin faptul că Dumnezeu m-a înzestrat cu iertare şi cu capacitatea de-a gândi. Am avut mare noroc să fiu ajutat de socrul meu. La mine nu o să găsiţi nici două case, nici nu ştiu ce terenuri sau alte proprietăţi la munte, la mare sau la Bucureşti. Aşa că nici \'Regalul\' nu este al meu, dacă la asta aţi făcut referire, restaurantul tot familiei Negrea aparţine. Dacă vă referiţi la magazinul pe care îl administrează familia mea, este simplu - fiecare om cumpără de unde doreşte. Afacerile se protejează acceptând concurenţa, iar cetăţenii ştiu aceasta, ei m-au cunoscut şi când am fost sărac, din aceste motive mă şi susţin.
Alin CORDOŞ (Mesagerul de Bistrita, 2 aprilie 2008)

4 comentarii:

Anonim spunea...

foarte tareeeee

Anonim spunea...

MERITTATI UN LOC BUN IN PARTID

Anonim spunea...

bravo domnu primar..sunteti cel mai tare...dumnezeu s va ajute in continuare

Anonim spunea...

dumnezeu nu bate cu bota